14. - 23. juni 2023
 
 

© Michael Jungblut

Simone Drescher

Den tysk-koreanske cellisten Simone Drescher er spesialprisvinneren av den internasjonale "Grand Prix Emanuel Feuermann" i Berlin. Hun fullførte sin konserteksamen som solist med Konzerthausorchester Berlin. Hun var også en langvarig stipendiat fra Deutsche Stiftung Musikleben, Studienstiftung des deutschen Volkes og Deutscher Musikrat.

Nylig ga hun ut sin debut-CD "HUMANITY", som fikk stor ros fra internasjonal presse. Albumet inkluderer verk av Johann Sebastian Bach og den latviske komponisten Pēteris Vasks, som også fremhever hennes stemme. Drescher spilte inn "HUMANITY" som solist med Sinfonietta Riga i Latvia. Innspillingen ble hedret med USAs "Listeners Choice Award" i New York og ble nominert tre ganger til Opus Klassik og den tyske musikkritikerprisen.

Hun opptrer internasjonalt både som solist med ulike orkestre og som kammermusiker, og har deltatt på anerkjente festivaler som Heidelberger Frühling, Beethovenfest Bonn og Norfolk Music Festival i USA. Hun gir også regelmessig mesterklasser som lærer.

Hennes neste soloalbum "CELLOLOGUE" skal utgis sommeren 2024 og vil bli lansert i Paris.

 
 
 

Mathieu van Bellen

Mathieu van Bellen ble født i Nederland og startet sin fiolinstudier i Belgia hos Nico Baltussen. Han fortsatte med Jan Repko, først ved Amsterdam Conservatoire og deretter ved Chethams School of Music i Manchester, hvor han fikk stipend fra VandenEnde Foundation. Videre studerte han ved Royal College of Music i London med Itzhak Rashkovsky og ved Hochschule für Musik i Berlin, med Ulf Wallin.

Han har gitt konserter i Europa, Asia og USA, og spilt på store musikkfestivaler som Festspiele MV, Schleswig Holstein Festival og Robeco Zomerconcerten. Mathieu har flere ganger opptredd på TV og radio, og har spilt i saler som Purcell Room og Royal Festival Hall i London, Concertgebouw i Amsterdam, Tel Aviv Opera House og Megaron i Athen, sammen med orkestre som National Orchestra of Belgium og Holland Symfonia.

Som fiolinist i Busch Trio er Mathieu en aktiv kammermusiker og har spilt sammen med artister som Miguel da Silva og Shlomo Mintz. Med Busch Trio har han opptredd i Europa og Asia, inkludert i Concertgebouw Amsterdam og Wigmore Hall i London. Etter deres tid ved Queen Elisabeth Music Chapel i Belgia, har de spilt inn Dvoráks samlede kammermusikkverker med piano på Alpha Classics, samt to Schubert-CDer, og regnes som en av verdens ledende trioer.

I 2013 grunnla han Scaldis Kamermuziek Festival, en årlig kammermusikkfestival i Zeeland, Nederland. Hans første CD ble utgitt i november 2014 med soloarbeider av Bach, Blaha og Bartók. Andre innspillinger inkluderer Britten Violin Concerto med Zeeuws Orkest og et album med Puccini's La Bohème arrangert kun for fiolin og piano sammen med Mathias Halvorsen.

I 2015 vant Mathieu Grachtenfestival-prisen, som resulterte i et opphold under Grachtenfestivalen 2016. I 2017 var han solist med Netherlands Student Orchestra og ble kunstnerisk leder for Reizend MuziekGezelschap. Siden 2021 er han konsertmester for Phion Orchestra i Nederland, og siden 2022 underviser han i fiolin ved konservatoriet i Amsterdam.

Sammen med sin kone Maria Milstein driver han MuziekHaven i Zaandam, et senter for kammermusikk som tilbyr øvings-, innspillings- og konsertmuligheter. Mathieu spiller på en G.B. Guadagnini-fiolin (Turin, 1783) med en Dominique Peccatte-bue, begge lånt til ham gjennom privat sponsing.

 
 
 

Emmanuelle Bernard

Emmanuelle er medgrunnlegger av Zafraan Ensemble für Neue Musik Berlin, som hovedsakelig fokuserer på musikk skrevet etter 1970. De bestiller en stor del av sitt repertoar og dekker et bredt spekter av konsertformater, fra kammermusikkrecitaler til store musikkteater- og kammeropera-produksjoner. Hun er for tiden med-kunstnerisk leder for ensemblet og har kuratert en kammermusikkserie samt den andre og tredje utgaven av Match Cut Festival Berlin. Emmanuelle er også svært opptatt av barokkfiolinspill, noe som reflekteres i hennes intensive samarbeid med Akademie für Alte Musik Berlin de siste åtte årene. Hun har jobbet regelmessig med komponister som Stefan Keller, José María Sanchez-Verdú og Tristan Murail. Hun har deltatt på mange CD-innspillinger, blant annet Arnold Schoenbergs "Pierrot Lunaire" og et CD-portrett av komponisten Sarah Nemtsov. I 2018 spilte Emmanuelle inn kammermusikk og soloverk av Samir Odeh-Tamimi for Kairos-etiketten, og i 2019 Christophe Bertrands kammermusikk for Westdeutschen Rundfunk. Hennes innspilling av Johannes Schöllhorns kammermusikkverk ble utgitt i oktober 2021. Med Akademie für Alte Musik Berlin har hun deltatt i mange CD-produksjoner, som Paul Wranitzkys symfonier, Beethovens 4. og 8. symfoni, samt musikk av Méhul, Cherubini og Händels "Concerti Grossi" op. 3 & 6. Hun har også gjort liveopptak for blant annet fransk TV France 2, Deutschland Radio og Bayerische Rundfunk. Emmanuelle studerte fiolin ved Yehudi Menuhin School i London med Natasha Boyarskaya og Hu Kun og ved Hanns Eisler Musik Hochschule i Berlin med Eberhard Feltz, hvor hun vant "Hanns Eisler Preis für Interpretation zeitgenössischer Musik". Hun studerte barokkfiolin ved Hochschule für Musik und Darstellende Kunst i Frankfurt med Petra Müllejans.

 
 
 

Frode Haltli

Frode Haltli (f. 1975) har opptrådt med samme selvfølgelighet på samtidsfestivaler i Warsawa, Witten og Huddersfield som på internasjonale kammermusikk-, jazz- og folkemusikkfestivaler, og vært solist med orkestre over hele verden.

Han begynte å spille trekkspill som 7-åring, og vant de neste årene en rekke nasjonale konkurranser. Haltli studerte ved Norges musikkhøygskole, videre ved Det Kgl Danske Musikkonservatorium hvor han ble uteksaminert fra Solistklassen i 2000. I 2001 ble han kåret til Rikskonsertenes årets unge solist’.

Frode Haltli har utgitt en rekke plater, blant annet Arne Nordheims samlede verker for akkordeon, flere album på Hubro, og senest ‘Avant Folk Triptyk’ (Jazzland 2023). Debutalbumet ‘Looking on Darkness’ (ECM 2002) mottok Spelemannprisen i kategorien samtidsmusikk. På «Passing Images» (ECM 2007) medvirket trompetisten Arve Henriksen, bratsjisten Garth Knox og vokalisten Maja S. K.  Ratkje i en lyrisk utforskning av folkemusikk i retninger mot samtidsmusikk og fri improvisasjon. ‘Air’ (ECM 2016) inneholder verker skrevet til Haltli av Hans Abrahamsen og Bent Sørensen, med TrondheimSolistene og Arditti-kvartetten som medspillere. Albumet ‘Salika, Molika’ (Hubro 2019) med Erlend Apneseth Trio og Frode Haltli mottok Spellemannprisen i ‘åpen klasse’. Frode spiller jevnlig i trioen POING, og har hatt et langvarig samarbeid med saxofonisten Trygve Seim, noe som bl.a. har resultert i duoalbumet ‘Yeraz’ (ECM 2008), ’Rumi Songs’ (ECM 2016), og et nytt duoalbum som også utgis på ECM.

 
 
 

© Damien Posse

Nora Romanoff-Schwarzberg

Født i New York og oppvokst i Wien, fortsetter Nora Romanoff-Schwarzberg sin families musikalske tradisjonsrike musikervirke (hun er fjerde generasjonsmusiker). Som bratsjist er hun kjent for sitt fengslende karisma og er en fast gjest på flereinternasjonale scener.

Som solist og kammermusiker har hun opptrådt på prestisjetunge steder og festivaler som Musikverein og Konzerthaus i Wien, Salle Pleyel i Paris, Progetto Martha Argerich i Lugano, Heidelberg Spring Music Festival, Sommets Musicaux de Gstaad og Salzburg Festivalen. Blant hennes kammermusikkpartnere har vært fremstående musikere som Mischa Maisky, Gabriela Montero, Renaud Capuçon, Andrey Baranov, Lilya Zilberstein, Lily Maisky, Sergey Nakariakov, Martha Argerich og Ivry Gitlis. Hun er grunnlegger og kunstnerisk leder av PODIUMfestivalen Mödling og serien #musikbefreit i Wien. Hennes CD-innspillinger er utgitt av selskaper som Naxos, Gramola og AVI music, samt EMI Classics og Warner Classics som en del av serien "Martha Argerich and Friends", som har vært nominert til GRAMMY flere ganger.

Hun er medlem av strykekvartetten "ensemble LUX" som fokuserer på musikk fra det 20. og 21. århundre, og «trio l'après-midi» med fløytist Eric Lamb og harpist Christoph Bielefeld.

Som en lidenskapelig lærer holder Nora regelmessig mesterklasser og verksteder i bratsj og kammermusikk rundt om i Europa og Asia. Hun er ofte gjesteprofessor ved Royal College of Music i London og underviser privat i Wien.

 
 
 

2019 © Ingrid Theis

Pierre-Dominique Ponnelle

Pierre-Dominique Ponnelle ble født i München i 1957. Han studerte ved Richard-Strauss-Konservatoriet i München (komposisjon under Rochus Gebhard) og med Otmar Suitner og Herbert von Karajan. Han er en internasjonalt aktiv dirigent både innen opera og symfonisk musikk. Fra 1992 til 1996, etter Sovjetunionens sammenbrudd, var han sjefdirigent for statsfilharmonien i Minsk, Hviterussland. Arbeidet hans der er dokumentert gjennom opptak hos Musicaphon og BMG-RCA, samt filmen "Gesang der Vögel" (regissert av Christian Rischert, BR, 1997). Samtidig gjestet han som frilansdirigent fra Ukraina over Kaukasus og Volga-regionen til St. Petersburg, Sentral-Asia, Sibir og Stillehavet. I Vesten har han dirigert orkestre som Bruckner-Orchester Linz, Orchestre Philharmonique de Lyon, Münchner Philharmoniker og Bamberger Symphoniker, og ved operaene i Zürich og Deutsche Oper am Rhein.

I 2010 utga det leipzigske plateselskapet GENUIN en CD med noen av hans kammermusikkverker. Hans musikk har blitt fremført på internasjonale festivaler for samtidsmusikk i Odessa (Ukraina) og Rostov-am-Don (Russland), i Tasjkent (Usbekistan) av ensemblet for moderne musikk "Omnibus", og i München blant annet i Herkulessaal under konsertserien til Georg Hörtnagel, av musikere fra Bayerisches Staatsorchester i Künstlerhaus, medlemmer av Münchener Kammerorchester i et portrettkonsert i Orff-Zentrum-München, samt i Bayerische Akademie der schönen Künste. I 2018 mottok han en pris for internasjonal forståelse fra Stiftung für Demokratie und Marktwirtschaft i München.

 
 
 

Magnus Boye Hansen

Den norske fiolinisten og bratsjisten Magnus Boye Hansen har sin bakgrunn fra Barratt Due musikkinstitutt i Oslo, Universität der Künste i Berlin og Norges musikkhøgskole i Oslo der han har gått for Morten Carlsen, Geir Inge Lotsberg, Axel Gerhardt og Lars Anders Tomter. Foruten sin faste stilling som fiolinist i Kringkastingsorkesteret er Magnus Boye Hansen en

aktiv kammermusiker på både fiolin og bratsj og deltar jevnlig på en rekke festivaler i inn og utland. Magnus Boye Hansen er fast medlem av Oslo Stykekvartett og konsertmester i Boyes Cafeorkester. Han har vært kapellmester på en rekke operaproduksjoner, bl.a. Carmen, Cavaleria Rusticana og Orfeus og Eurodice.

Magnus er medgrunnlegger av «Lights Out», et ensemble som utelukkende spiller konserter i absolutt mørke både for musikere og publikum. Siden oppstarten i 2011 har «Lights Out» spilt konserter jevnlig i Norge, Island, Nederland og Tyskland og spilt på festivaler som Stuttgarter Festspiele, Düsseldorf festivalen og Grachten festival i Amserdam. Høsten 2015 var «Lights Out» på turné i USA med konserter ved bl.annet Portland Chamber music festival og Taplin Hall, Princeton.

 
 
 

Ulrikke Henninen

Den norske cellisten Ulrikke Henninen har bakgrunn fra Barratt Due Musikkinstitutt hvor hun ble tatt opp som elev allerede som 11-åring. Etter å ha fullført pre-studier ved Konservatorieklassen ved musikkinstituttet, fortsatte hun sin utdanning ved Musikkhøgskolen i Hannover hos Leonid Gorokhov, og fullførte det hele med en mastergrad ved Norges Musikkhøgskole hos Truls Mørk. Ulrikke har mottatt en rekke stipender for å støtte opp om studiene, og i perioden 2011 – 2022 fikk hun gjennom en sponsor mulighet til å spille en Leopard Widhalm cello anno 1735, et lån som ble en viktig støtte i etableringsfasen under og etter studier. Ulrikke spiller nå en italiensk cello anno 1840, i privat eie muliggjort gjennom priser, stipender, blod, svette og tårer.

Ulrikke har vunnet flere 1. priser og er en returnerende gjest ved flere europeiske

kammermusikkfestivaler. Hun har spilt på nasjonale og internasjonale radio- og TV-stasjoner, og har publisert en rekke innspillinger med sine ensembler. Ulrikke er også blitt en entusiastisk tolker av samtidsmusikk, og jobber jevnlig med ensembler som Cikada og Oslo Sinfonietta. Hun er fast medlem av Terjungensemble, hvor hun sammen med ensemblets andre cellist, Ingvild Nesdal Sandnes, nylig spilte inn en duo på Bis records. Dette blir ensemblets fjerde utgivelse. Ulrikke har også dukket opp i en håndfull norske TV-serier og filmer, og sin siste opptreden hadde hun i rollen som cellist Agnes Wang in den norskproduserte serien Etterglød.

 
 
 

Ole Morten Velde

Ole Morten Velde er født og oppvokst på Karmøy. Hans studier i musikk startet med en bachelorgrad i sang ved Grieg Akademiet i Bergen. Deretter flyttet han til det Kongelige Danske Musikkonsertvatorium i København hvor han fullførte en master i sang med Margrete Enevold som sanglærer. Sommeren 2013 ble han, etter tre års intense operastudier, uteksaminert fra operaakademiet ved den Kongelige Opera i København. Under disse årene studerte han sang under Susanna Eken. Han har også arbeidet med sanglærere som bl.a. Brian Jauhuiainen, Gregory Lamar og Sherman Lowe. I tillegg til å ta del i Mozart- og liedakademiet ved Festivalen i Aix-en-Provence i 2010 og 2012, har han deltatt i masterclasses med Andreas Schmidt, Philip Langridge, Mikael Eliasen, Fiona Macsherry og andre.
Ole Morten gjorde sin operadebut i 2011 som Don Ottavio i en Haugesund kammeroperas produksjon av Don Giovanni. I 2013 gjorde han Remendado i Carmen og Roderigo i Otello ved den Kongelige Opera i København. Våren 2016 har han blant annet gjort Tamino ved Operafestukene i Kristiansund, Remendado i Carmen ved Haugesund Kammeropera samt Dr. Siedler i Sommer i Tyrol ved Opera di Setra. I 2017 sang han hovedrollen i The life to come av Louis Mander og Stephen Fry i Den Norske Opera & Ballett. Utover dette har han sunget i flere oratorier og konserter med orkestre som Det kongelige kapell, Bergen filharmoniske orkester, Aarhus symfoniorkester m.fl og med pianister som Leiv Ove Andsnes, Helmut Deutch og andre.

 
 
 

Almuth Chylek

Almuth Chylek, født i 1986, viser stor allsidighet som fiolinist. Hun har opptredd som solist med orkestre som Deutsches Symphonie-Orchester Berlin og som konsertmester for ulike orkestre, inkludert Württembergisches Kammerorchester og Bayerisches Kammerorchester. Internasjonalt har hun gjort seg bemerket som kammermusiker, med partnere som Ana Chumachenco og Mischa Maisky. I tillegg deltok hun to år i orkesterakademiet hos Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks.

Hun har hatt solistiske og kammermusikalske opptredener over hele Europa, USA og Canada. I 2015 grunnla hun Duo ASAP, som har revolusjonert violinduogenren gjennom innovative konsertformater på internasjonale scener. Siden september 2019 er hun fast medlem av Munor ensemblet i Haugesund.

Almuth fullførte sine studier ved Musikhochschule München under Prof. Ingolf Turban og Prof. Ana Chumachenco, og videreutviklet sine ferdigheter i Indiana, USA, med et "Excellent Artist Award" hos Prof. Mauricio Fuks. Hun har også deltatt i mesterklasser med Dénes Zsigmondy og Zakhar Bron.

Hun har mottatt flere priser i konkurranser, inkludert en førstepris i "Jugend Musiziert" i Tyskland i 2004, og var finalist i den internasjonale Louis Spohr-konkurransen i 2007. I juni 2016 vant hun og Duo ASAP både førstepris og publikumsprisen ved "Concorso Pietro Argento" i Gioia del Colle, Italia. Det har fulgt flere førsteplasser i internasjonale konkurranser, og hun har urfremført verk spesialskrevet for Duo ASAP av samtidskomponister.

Almuth har også vunnet en pris for en egenkomposisjon for a cappella-kor ved den tyske nasjonale komposisjonskonkurransen for "Jeunesses Musicales". Under studiene var hun stipendiat både hos "Yehudi Menuhin Live Music Now" og Studienstiftung des deutschen Volkes.

 
 
 

Ben Kim

Den amerikanske pianisten Ben Kim har fått ros av Süddeutsche Zeitung for sine opptredener som er "praktisk talt euforiske og fulle av vitalitet". Han har fått kritikerroser for sine opptredener verden over, på kjente arenaer som Carnegie Hall, Concertgebouw, Musikverein, Gewandhaus, Suntory Hall og Kennedy Center, med orkestre som Bayerischer Rundfunk, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Baltimore Symphony, Seoul Philharmonic og St Petersburg Hermitage State Symphony. Ben var mottaker av Rheingau Musik Festivals LOTTO Career Development Prize i 2017. I 2014 ble han en av seks mottakere valgt ut fra over 13,000 nyutdannede fra Johns Hopkins University for å motta prisen Outstanding Recent Graduate Award for fremragende prestasjoner eller tjeneste i ethvert fagfelt. Hans karriere ble først lansert etter å ha vunnet førsteplass i den prestisjetunge ARD München Internasjonale Musikkonkurranse for Piano i 2006.

Ben har utgitt innspillinger på Universal Decca, Sony Classical og Klavier-Festival Ruhr, med verk av favorittkomponistene sine, inkludert Mozart, Debussy og Schumann. Nylig utgav han et nytt album med Mozart Piano Concertos med Concertgebouw Chamber Orchestra på Challenge Records, til stor kritikerros. Ben ble født og oppvokst i Portland, Oregon, der han begynte å studere piano i en alder av fem år med Dorothy Fahlman. Han debuterte som solist i en alder av åtte og med orkester da han var tolv. I en alder av 20 år mottok Ben sin bachelorgrad fra Peabody Conservatory som student av Leon Fleisher. Han fortsatte sine studier ved Peabody med Fleisher og Yong Hi Moon etter endt utdanning.

Ben ble også valgt ut til å delta ved International Piano Academy Lake Como i Italia, et program ledet av Martha Argerich og William Grant Naboré for syv pianister. Han fullførte sine studier ved Berlin University of Arts med Klaus Hellwig. Ben er et langvarig medlem av Deutsche Alpenverein og bor i Berlin. 

 
 
 

Brage Sæbø

Brage Sæbø er en fiolinist fra Haugesund. Han begynte å spille fiolin i en alder av fire år, hos Susanne Helgeland og Ruth Henny Sandstad Jacobsen. Senere gikk Brage hos Per Gisle Haagenrud i Bergen, før han begynte sine studier ved Norges Musikkhøgskole i 2014. Her gikk han alle seks år under professor Peter Herresthal, og ble uteksaminert våren 2020.

I tillegg til studiene har Brage deltatt på flere mesterklasser i Norge og Europa, under veiledning av fremragende pedagoger som Dora Schwarzberg, Detlef Hahn og Robert Rozek. Som kammermusiker har han jobbet med anerkjente pedagoger som professor Hatto Beyerle, Patrick Jüdt, Johannes Meissl og Tim Fredriksen.

I dag er Brage ansatt i Oslo Filharmoniske Orkester, samt fast medlem i Ensemble Allegria.

 
 
 

© Dorothee Falke

Ágnes Pusker

Ágnes Pusker, født inn i en musikerfamilie i Kecskemét, Ungarn, fullførte sin utdanning ved Franz Liszt-akademiet i Budapest, og tok deretter mastergrad som solist under Ingolf Turban og som kammermusiker under Christoph Poppen og Friedemann Berger ved University of Music and Performing Arts Munich i Tyskland. Hun har blitt sterkt påvirket av mestere som Dénes Zsigmondy og Ida Haendel gjennom deres mesterklasser.

Som solist har Ágnes spilt med orkestre som Franz Liszt Chamber Orchestra og Budapest Festival Orchestra under Iván Fischer. Hun har også vært med i Bayerischer Rundfunk Symphonieorchester, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, og fungert som konsertmester i Bavarian Philharmonics.

Ágnes er laureat av flere nasjonale og internasjonale solistkonkurranser, inkludert Alfredo og Vanda Marcosig-konkurransen i Italia. Hun har mottatt "Zoltan-Kodály-Award" fra Kecskemét og stipender fra blant annet Villa Musica Foundation.

Som kammermusiker har hun opptredd på steder som Schloss Elmau og Salzburg Festivalen. I 2010 var hun med i dokumentaren "Invisible Strings - The Talented Pusker Sisters", som oppnådde global anerkjennelse.

I 2015 grunnla hun Duo ASAP sammen med Almuth Siegel, initiert gjennom Yehudi Menuhin Foundation "Live Music Now" i München, for å bringe musikk til mennesker i sykehus, fengsler og omsorgshjem. Duo ASAP har vunnet flere priser i internasjonale konkurranser, inkludert 1. pris og publikumspris ved "Concorso Pietro Argento" i Italia, og 1. pris ved "5° Concorso Internazionale Musica da Camera" i Cremona.

Duo ASAP samarbeider også med kunstnere fra andre disipliner, inkludert visuelle kunstnere og dansere, for å utforske nye formater for fremføring av klassisk musikk.

 
 

Miguel Pérez Iñesta

Miguel Pérez Iñesta studerte klarinett, piano og ballett i Asturias før han flyttet til Berlin, hvor han fullførte sine studier ved Hanns Eisler Musikhochschule og ved Karajan Akademie hos Berliner Philharmoniker. Der arbeidet han tett med dirigenter som Sir Simon Rattle, Seiji Ozawa, Zubin Mehta, Bernard Haitink og Christian Thielemann. Nylig har han mottatt viktige musikalske impulser fra Peter Eötvös og Titus Engel. Som grunnleggende medlem og kunstnerisk leder for det Berlin-baserte Zafraan Ensemble fra 2012 til 2017, har Miguel samarbeidet med noen av vår tids største komponister, som Helmut Lachenmann, Hèctor Parra og Pierre Boulez. Han har alltid vært engasjert i teatralske og operatiske sammenhenger, og har arbeidet med sceneinstruktører som Claus Guth og Iñigo Giner Miranda, dirigert for orkestre som Tonhalle Orchester Zürich og Staatsphilharmonie Rheinland Pfalz, samt Zafraan Ensemble og Solistenensemble Kaleidoskop. I de siste sesongene har han blitt invitert til å dirigere Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz og Akademie für Alte Musik Berlin, samarbeidet med musikerne fra Münchner Philharmoniker på et program omkring "Femenine" av afroamerikanske komponisten Julius Eastman, og han har også opptrådt med Ensemble L'itineraire i Berlin og Paris, Zafraan Ensemble ved Ultraschall Festival Berlin, WDR Symphony Orchestra i Konzerthaus Dortmund og ved Opéra de Lyon med oppsetningen av "Bluthaus" av komponisten Georg Friedrich Haas. Miguels engasjementer for denne sesongen inkluderer Orchestra Haydn ved Staatstheater Bolzano for åpningen av deres operasyklus; Kammerakademie Potsdam med et scenisk konsert ved BeethovenFest Bonn med musikk av Strauss og Stravinsky, iscenesatt av regissør Iñigo Giner Miranda; og Ensemble L'itineraire for deres 50-årsjubileum med en konsert ved IRCAM i Paris. Han vil returnere til Opéra de Lyon neste sesong.

 
 
 
 

Bendik Foss

Bendik B. Foss studerte ved Norges Musikkhøgskole med Lars Anders Tomter. Etter bachelorgraden tok han en pause i studiene som hittil har vart i 23 år.

Han var ansatt i Oslo Filharmoniske Orkester fra 2002 til 2010. I vel 20 år han hatt en utstrakt frilansvirksomhet i ulike ensembler, orkestre og festivaler i inn-og utland. Han har samarbeidet med flere ledende komponister og utøvere i Norge og utenlands som solist, kammermusiker og som medlem av ensembler som Cikada Ensemble, Oslo Sinfonietta, Ensemble Ernst, Boyes Caféorkester m.fl. Som pedagog har han bl.a. vært tilknyttet stiftelsen Dextra Musica, Apprendiz (Brasil) og Transpositions (Vietnam), Unge Talenter og Musikk på Majorstua, hvor han pt. er lærer. Han er en etterspurt gjestegruppeleder og kammermusikkpartner, og medvirker på et stort antall plateinnspillinger over et bredt spekter av genrer.

 Foss er solist på abumet «Snowblind» (Øra Fonogram 2011), i Jon Øivind Ness’ bratsjkonsert av samme navn. I 2024 urframfører han en nyskrevet bratsjkonsert av Jan Erik Mikalsen.

Ellers kan det nevnes at han har skrevet en masteroppgave i kulturteori som minst seks mennesker har lest. Han har de siste årene hatt skribentoppdrag for Syn og Segn, Lawo Classics og Norsk Komponistforening, og holdt foredrag om musikkvitenskapelig historie og teori i regi av Foreningen Oslo Sinfonietta og Cikada. Han er gift med den norsk-indiske fiolinisten/komponisten Harpreet Bansal. De bor i Oslo og har to barn.

 
 
 

Alie Hamberg

Alie Hamberg studerte utøvende orgel og pianopedagogik i Zwolle, Nederland. Hun tok del i mange mesterklasser og kurs etter debutkonserten, var førstepris-vinner i en internasjonal orgelkonkurranse og flyttet til Norge i 1994. Hun jobbet 13 år som distriktsmusiker og pianolærer i Suldal kommune. I 2004/2005 tok hun privattimer i utøvende piano hos Matthijs Verschoor, Amsterdam. Siden 2011 bor hun på Haugalandet hvor hun jobber som kirkemusiker, utøvende musiker og pianolærer på Skeisvang videregående skole. Hun har vært orgelsolist og akkompagnatør i mange sammenhenger og har konsertert i flere europeiske byer m.a. i Haarlem, Nederland på det berømte Müller-orgel fra 1735.

 
 
 

Foto: Kristine Jakobsen

Thomas Torsrup

Thomas Torstrup er jazzpianist, organist og komponist fra Stavanger, med bakgrunn fra jazzlinja i Trondheim. I 2014 slapp han debutalbumet med egne låter -  ”Snøkorn” - sammen med Hanna Paulsberg (sax), Trygve Fiske (bass) og Tore Sandbakken (trommer). Etter dette har han jobbet med spennende og sjangeroverskridende kirkeorgelprosjekter - med saksofonist John Pål Inderberg og gitarist Martin Högberg og gitt ut album med spennende musikk med improvisert samspill på kirkeorgel med referanser fra jazztradisjonen, (Selbu Sessions og Patos). Som pianist fremfører han musikken sin med Thomas Torstrup Quartet, som har gitt ut albumet "Two brothers» i 2021, og fått strålende omtaler i hele verden. Torstrup er også ansatt som universitetslektor ved UiS, Fakultet for utøvende kunstfag. 

Thomas Torstrup is a Norwegian pianist, organist and composer from Stavanger. He attained a master’s degree after studying at NTNU in Trondheim. Torstrup has an impressive track of record both as a soloist and as sideman. In addition of being a great jazz pianist, he gives church concerts as an improvising organist, and is constantly searching to find alternative ways of playing and improvising on church organs. He released his first album as a composer in 2014, recorded by the sound legend Jan Erik Kongshaug in Rainbow Studio, together with Hanna Paulsberg, Trygve Fiske and Tore Sandbakken. The recent years he has released more albums as composer/pianist/organist, together with Heidi Skjerve and John Pål Inderberg/Martin Högberg. Torstrup is currently working at the University in Stavanger as an assistant professor.

 
 
 

Foto: Bjørnhild Gan

Inga Margrete Aas

Inga Margrete Aas er komponist, improvisatør og musiker med bred erfaring i feltet for eksperimentell musikk og samtidsmusikk. Som musiker/improvisatør kan du finne henne sirkel bue-spillende med kontrabass i improduoen Vilde&Inga , støylyd-nytende med viola da gamba i fri folk bandet  O eller kontrapunkt-entusiastisk i det klassiske kammerorkesteret Ensemble Allegria. Disse aktivitetene har blitt dokumentert på et bredt utvalg utgivelser, blant annet: Vilde&Inga - How Forests Think (2020 SOFA MUSIC), O - Firstness (2022 dBUT inter@mbience), Ensemble Allegria - Britten/Hagen/Strauss (2023).
 
Som komponist jobber Aas mest med små besetninger, og skriver musikk i skjæringspunktet mellom klangorientert, akustisk musikk og eksperimentelt musikkteater med filosofiske undertoner. Blant hennes nyeste verk er “Renters rente - et radioresitativ” som handler om økonomisk og eksistensiell gjeld, og er skrevet for pianotrio og 4 radioer, og solo slagverksstykket “3 staged studies for 1 performer” som undersøker både postmothernism (sic) og betingelsene for gjenfødelse, med musikalisert skriving på overhead prosjektor og perkusjon som verktøy for undersøkelser.

Inga har studert kontrabass ved Norges Musikkhøgskole i Oslo og komposisjon ved Högskolan for Scen och Musik i Gøteborg, og bor og virker i Oslo. 

 
 
 

© Terje Rudi

NIKOLAI MATTHEWS

Nikolai Matthews er en Oslo-basert kontrabassist med hovedfokus på kammermusikk og samtidsmusikk. Han har det siste året turnert med sin strykekvintett wooden elephant til Frankrike, Italia, Tyskland, Sveits, Danmark og Norge. Han har uroppført Håkon Thelins trippelkonsert som solist med Ensemble Allegria, deltatt på et 20-talls uroppføringer i forskjellige konstellasjoner og generelt hatt lite ferie. 

Hovedfokus i inneværende periode kan deles inn i tre hovedkategorier. Kammerorkester gjennom Ensemble Allegria, Kammermusikk gjennom strykerkvintetten Wooden Elephant (www.woodenelephantmusic.com (http://www.woodenelephantmusic.com)) og Produksjon, komposisjon og kammermusikk gjennom Boyes Musikkompani og PODIUMfestivalen i Haugesund. 

Overnevnte har ført til konserter ved Verbier festival, Schleswig Holstein Musikkfestival, Düsseldorf festival, Beethovenfest Bonn, Islandske musikkdager i Konzerthaus Berlin, Kilkenny Arts festival, ANTIGEL festival i Geneve, PODIUM Esslingen, PODIUM Haugesund, Cervo festival, Days off festival i filharmonie du Paris, Rosendal kammermusikkfestival m.m.

Høsten 2022 bød på to albumpremierer med Wooden Elephant ved Beethovenfest i Bonn. Den ene en ballettproduksjon med Ballett am Rhein hvor vi spilte SOPHIE’s album OIL OF EVERY PEARL’S UN-INSIDES. Den andre  Moor Mother’s album Analog Fluids of Sonic Black Holes som ble fremført med Beethovenorkester Bonn og Moor Morher selv. Denne skal spilles inn på plate august 2023.

Videre debuterte jeg som kombinert operasanger og kontrabassist i Haugesund teaters oppsetning av Agatha Christies Og så var det ingen våren 2023. For ikke å snakke om i barneoperaen Måken Manfred.

 
 
 

© Terje Rudi

Mathias Halvorsen

Mathias Halvorsen studerte med prof. Jiri Hlinka i Oslo og prof. Gerald Fauth i Leipzig. Med Magnus Boye Hansen slapp han nettopp en plate med Sindings fiolinsonater for på Lawo. Kommende plater for 2024 inkluderer On Palestrina (på Inga Margrete Aas og Jan Martin Gismervik), og et album av klaverkonserter for venstrehånd av Ravel og Korngold (med dir. Otto Tausk og Kringkastingsorkestret).

Siden april 2019 har Mathias Halvorsen turnert med fiolinist Mathieu van Bellen i produksjoner av La Boheme, Tosca og Salome, arrangert kun for fiolin, piano og teksting. De lager selv arrangementene som kombinerer soloister, kor og orkester i en uavkortet versjon for to musikere. La Boheme, innspilt for Backlash Music, fikk strålende kritikker i bl.a. Sunday Times, BBC Music Magazine (Album of the month) og Klassekampen (ett av årets album).

Mathias opptrer jevnlig med Peaches i duoshowet Peaches Christ Superstar, som bl.a. har besøkt Yoko Ono’s Meltdown og Theater der Welt. Han har også arbeidet med regissør og koreograf Laurent Chetouane i flere danse- og teaterstykker, inkludert komedien 'Den Stundesløse' ved Nationaltheatret i Oslo. Mathias skrev også verdens første opera basert på en bok av Agatha Christie ("And Then There Were None"), som hadde premiere 27. april 2023 (Haugesund Teater/Haugesund kammeropera). 

 
 
 

Kammerkoret bocca & Ive Buch Romme

Kammerkoret Bocca ble startet av dirigent Ive Buch Romme for å gi dyktige, unge korsangere på Haugalandet større musikalske utfordringer. Koret består i dag av 28 sangere i alderen 17 - 50 år. Siden oppstarten i 2010 har koret gitt publikum på Haugalandet en rekke flotte konserter, både alene og i samarbeid med profesjonelle musikere som f.eks. Gjermund Larsen trio, Nils Økland/Sigbjørn Apeland, Harald Hårfagre Kammerorkester, Nord-Rogaland symfoniorkester, tenThing osv. Kammerkoret Bocca har deltatt med suksess i korkonkurranser både internasjonalt (vant sakral klasse i Calella/Barcelona i 2023, vant Franz Schubert-konkurransen i Wien i 2016, vant klassen Folkemusikk i Venezia in Musica i 2014) og nasjonalt (vant klassen Blandakor A i Syng for oss i Bergen i 2012 og tok 2. plass både i Blandakor A og Sakral A i Norgesmesterskap for kor i Trondheim 2021). I 2014 mottok koret Haugesund Sparebanks Kulturpris og siden 2017 har de mottatt fast driftsstøtte fra Haugesund Kommune. Koret har flere ganger blitt tildelt Produksjons- og driftsstøtte for kor på særlig høyt kunstnerisk nivå fra Norges Korforbund. 

Ive Buch Romme har Master i musikkpedagogikk (vokal) fra Norges Musikkhøgskole i Oslo og Master i korledelse (klassisk/rytmisk) ved Det Jyske Musikkonservatorium i Aalborg. Hun jobber til daglig som kordirigent og musikkpedagog på musikklinja ved Skeisvang videregående skole i Haugesund. Her leder hun også musikklinjekoret som flere ganger har framført kirkemusikalske verk som Händels ”Messias” og Mozarts ”Requiem” med orkester og samarbeidet med musikere som Tord Gustavsen og Steve Dobrogosz. Ive har dirigert ulike kor og vokalgrupper siden 1995. I 2008 mottok hun dirigentpris under den internasjonale korkonkurransen i Riva del Garda (Italia), og i 2023 mottok hun dirigentpris under den internasjonale korkonkurransen i Calella/Barcelona (Spania). Ive stiftet Kammerkoret Bocca i 2010 og har vært korets kunstneriske leder siden.

 
 
 

Kompani Haugesund

Kompani Haugesund ble grunnlagt 9. januar 2011 og er et prosjektbasert dansekompani med tilknytning til Haugalandet-regionen. Målet med kompaniet er å samle kreative individer med det primære formålet å tilby distriktet et bedre utvalg av dansearrangementer. Vi ønsker å bidra til et mer variert og nyskapende kulturliv. Kompani Haugesund vil gjøre sitt ytterste for å fremme profesjonell dans og skape en større offentlig arena for dans gjennom verksteder, forestillinger og danserelaterte debatter. Kompaniet vil arbeide for å forbedre forholdene for utøvende dansere i Haugaland-regionen og ønsker, der det er mulig, å rekruttere lokale kunstnere og utøvere innen dans. I de kommende årene vil Kompani Haugesund produsere mange former for dans og arbeide tett med ulike grener av kunst- og næringslivet i Haugalandet. Vårt logo er skapt av Ginungagap. Et av kompaniets mange mål er å tilby kunst- og kulturformer som kan konkurrere med lignende grupper utenfor distriktet. Kompani Haugesund ønsker å spille en integrerende rolle i å bygge bro mellom de som arbeider med ulike former for kunst og kultur, og mellom kunsten og næringslivet. Hensikten er ikke bare å stimulere til samarbeid, men også til utveksling av informasjon og erfaringer slik at Haugalandet kan nyte et bredere utvalg av kunstarter. Vårt arbeid er innovativt og fryktløst, og det er vårt ønske å vise Haugalandets befolkning at dans er kunst, dans er kultur, det er underholdende og kan nytes av alle. Gjennom vårt arbeid ønsker vi å gi noe tilbake til byen som formet og skapte oss.

 
 

Vår Frelsers kirkes kantori og Goos ten Napel

Vår Frelsers kirkes kantori er et kor på plm 35 medlemmer, knyttet til Vår Frelsers kirke. Koret har eksistert i rundt 30 år og har i den perioden fremført store deler av kirkemusikkrepertoaret, med et hovedvekt på Johann Sebastian Bach sine verk. Så har koret fremført flere av hans motetter, matteus-, og Johannespasjonen, juleoratoriet, kantater og h- moll messen. Konsertene har vært gjennomført med internasjonale sangsolister, og i samarbeid med bl.a. Stavanger Symfoniorkester, Valen Vokalensemble, Nivalis Barokk og Barokkanere. Koret har hatt utenlands konserter i Danmark, Spania og Nederland. Koret har en aktiv rolle med å berike det kirkemusikalske liv i Vår Frelsers kirke. Koret ledes av Goos ten Napel, som i 2010 overtok etter Njål Steinsland, korets grunnlegger.

Goos ten Napel er fødd og oppvokst i Nederland, og har sin utdanning fra Konservatoriet i Zwolle. Der studerte han orgel, kirkemusikk og kordireksjon. Siden 1994 har han vært i Norge, og har vært en aktiv musiker. I tillegg til sitt virke som kirkemusiker har han komponert musikk, bl.a.til Suldalspelet 'Syng elvestraum'. Han er utdannet klokkenist og prøver han å være ambassadør for klokkespillet I Vår Frelsers kirke, ett av landets få konsertklokkespill.