13. - 22. juni 2025
 

Foto: Renate la Poutre

Maria Milstein

Maria Milstein er prisvinner av en rekke internasjonale konkurranser, blant annet Città di Brescia og Premio Rodolfo Lipizer i Italia, samt den prestisjefylte ARD-konkurransen i München. I 2016 mottok hun Borletti-Buitoni Fellowship, og i 2018 ble hun tildelt den nederlandske musikkprisen – den høyeste utmerkelsen for en klassisk musiker i Nederland, utdelt av Kulturdepartementet.

Som solist opptrer Maria over hele Europa med orkestre som Nederlands Radios Filharmoniske Orkester, Essener Philharmoniker, Belgias Nasjonale Orkester, Residentie Orkest og Phion, blant flere. Hun samarbeider med dirigenter som Vasily Petrenko, Otto Tausk, Tomas Netopil, Jan Willem de Vriend og Daniele Rustioni.

Maria har nylig utgitt begge Prokofjev-fiolinkonsertene med Phion-orkesteret og dirigent Otto Tausk på Channel Classics. Hennes duo-innspillinger med søsteren, pianisten Nathalia Milstein, har fått enstemmig kritikerros. I 2024 slipper de en komplett innspilling av Franz Schuberts verker for fiolin og piano.

Sammen med Hannes Minnaar og Gideon den Herder danner Maria det anerkjente Van Baerle Trio. Hun spiller på en Michel Angelo Bergonzi-fiolin kjent som “Herman Krebbers”, og bruker en bue laget av Léonard Tourte – begge utlånt av Nederlands nasjonale instrumentfond.

Sammen med sin ektemann, fiolinisten Mathieu van Bellen, driver hun MuziekHaven – et kammermusikksenter i Zaandam i Nederland.

 
 

Aoife Ní Bhriain

Vinner av Camerata Ireland Young Musician Award, RTÉs pris for Årets folkemusikkinstrumentalist og Next Generation Award fra Arts Council of Ireland – Aoife Ní Bhriain har etablert seg som en av sin generasjons mest allsidige musikere.

Født i Dublin i en musikalsk familie, har hun forent arven fra irsk folkemusikk med klassiske studier og skapt samarbeid med blant andre pianisten Eliso Virsaladze, felespilleren Martin Hayes, fiolinisten Mariana Sîrbu, jazzgitaristen Wolfgang Muthspiel og skuespilleren Tim Robbins.

Siden 2021 har hun samarbeidet med den walisiske harpisten Catrin Finch, og i oktober 2023 slapp de det kritikerroste debutalbumet Double You. Hun er medlem av det avantgardistiske strykeensemblet Wooden Elephant og Goodman Trio, hvor hun har fordypet seg i manuskriptene etter Canon James Goodmans innsamlinger av irsk folkemusikk fra 1800-tallet.

Blant kommende utgivelser finner vi en bok med transkripsjoner etter Dublin-felespilleren Tommie Potts og et nytt duoalbum med jazzpianist Cormac McCarthy.

Blant nylige høydepunkt på scenen er Sjostakovitsj’ fiolinkonsert nr. 1 med Südwestdeutsche Philharmonie Konstanz og Bachs dobbeltkonsert for fiolin og obo med Orlando Philharmonic, samt egne arrangementer og komposisjoner for fiolin og strykeensemble. Aoife spiller på en fiolin av J.B. Vuillaume, generøst utlånt, og en bue av J.A. Vigneron via Music Capital Scheme.

 
 
 

Foto: Barek Sadowski

Ian Anderson

Ian Anderson er komponist og bratsjist, og aktiv i en rekke kontrastfylte ensembler, blant annet Wooden Elephant – en utvidet strykekvintett som gjenskaper ikoniske elektroniske popalbum som samtidsklassiske konsertverk – det eksperimentelle rockebandet yllwshrk (uttales “yellow shark”), det Berlin-baserte samtidsensemblet Sonar Quartett, samt Scottish Ballet, hvor han innehar stillingen som solo-bratsjist.

Han er utdannet ved Royal Academy of Music i London (bratsj) og Royal Conservatoire of Scotland i Glasgow (komposisjon).

Med Wooden Elephant har Ian blant annet samarbeidet med Beethovenorchester Bonn og den amerikanske elektronika-poeten Moor Mother om en symfonisk konsertversjon av albumet Analog Fluids of Sonic Black Holes, som lanseres senere i år. Ensemblet har også jobbet med Ballett am Rhein og koreograf Gil Harush for å skape en ballett til SOPHIEs banebrytende album OIL OF EVERY PEARL’S UN-INSIDES. I 2026 har Verbier-festivalen bestilt en ny tolkning av Miles Davis’ klassiske album In a Silent Way, i anledning jazzlegenden Miles Davis’ 100-årsjubileum.

Nylig arrangerte Ian Anoushka Shankars nyeste album Chapter III: We Return to Light, som fremføres av Shankar selv og London Contemporary Orchestra under BBC Proms i London.

Andre prosjekter inkluderer orkestrering av David Bowies album “HEROES!” for Komische Oper Berlin, og skaping av orkesterstemmer til Forbidden Echoes – en kurdisk én-kvinne-folk-opera for stemme, kammerorkester og elektronikk av Hani Mojtahedy og Andi Toma (fra Mouse on Mars).

I 2020 slapp yllwshrk sitt debutalbum I AM ALADDIN, med bidrag fra blant andre London Contemporary Orchestra, folkesanger og låtskriver Hannah Read, jazzpianist Fergus McCreadie og Andi Toma. Record of the Day beskrev albumet som “lydlandskapene til Radiohead møter Bowies kreative geni i Blackstar.” I 2024 ble åpningssporet brukt i Paramount-filmen Little Wing, med Brian Cox (kjent fra Succession) i hovedrollen.

Ian samarbeider jevnlig med London Contemporary Orchestra, og har medvirket på album som Radioheads A Moon Shaped Pool, Frank Oceans Blonde og The Smile’s Wall of Eyes.

Han blir jevnlig møtt med skuffelse når folk innser at han ikke er han fra Jethro Tull.

 
 

Geirþrúður Anna Guðmundsdóttir

Geirþrúður Anna Guðmundsdóttir har opptrådt på scener over hele verden, inkludert Carnegie Hall, Southbank Centre, Warszawa Filharmonien, Lincoln Center og Banff Centre. Som solist har hun blant annet spilt med Islands Symfoniorkester og Royal Academy of Music Symphony Orchestra. Hennes fremføring av Bachs seks cellosuiter i Harpa konserthus i Reykjavík ble omtalt som «en ærefryktinngytende opplevelse» (Fréttablaðið, Island).

Hun har vunnet priser i en rekke internasjonale konkurranser, deriblant Anton Rubinstein International Cello Competition, Hellam Young Artist Competition, New York International Artists Association Competition, Philharmonic Society of Arlington Young Artist Competition og Thaviu String Competition. Nylig var hun semifinalist i Witold Lutosławski International Cello Competition og ble utnevnt til City Music Foundation Artist for 2024. I tillegg har hun mottatt stipend fra blant annet Jean-Pierre Jaquillat Memorial Foundation, American-Scandinavian Foundation og American-Scandinavian Society. Hun er også stipendiat ved Leifur Eiríksson Foundation og tidligere mottaker av støtte fra Drake Calleja Trust.

Geirþrúður har alltid hatt en dyp kjærlighet for kammermusikk, og tilbrakte et formende år som cellist i Terra String Quartet i New York. Med kvartetten turnerte hun over hele USA, vant både gullmedalje og hovedpris i Fischoff Chamber Music Competition og var semifinalist i Banff International String Quartet Competition. Etter at hun valgte å fokusere mer på solist- og recitalvirksomhet, har hun tatt med seg erfaringene fra kvartettlivet – noe som har formet henne til en musiker som verdsetter samarbeid, spontanitet og åpenhet i møte med både publikum og medmusikere.

Andre utmerkelser innen kammermusikk inkluderer Prix musique de chambre fra Ecole d’Art Américains de Fontainebleau og toppremier i Dover String Quartet og WDAV Young Chamber Musicians Competitions. Hun har deltatt på festivaler i både Europa og USA, som IMS Prussia Cove, Kneisel Hall, International Holland Music Sessions, Hvide Sande Masterclasses, Four Seasons Chamber Music Festival og Harpa International Music Academy.

 
 

 

SANAE YOSHIDA

Sanae Yoshida er en Oslo-basert pianist som arbeider jevnlig med både klassisk og samtidsmusikk, som solist, kammermusiker og medlem av ulike ensembler. Hun har samarbeidet tett med en rekke komponister og urfremført et betydelig antall verk. Hun er kunststipendiat ved Norges musikkhøgskole gjennom Norsk program for kunstnerisk utviklingsarbeid, med forskningsprosjektet Mi(my)crotonal piano. Yoshida er medlem av Ensemble Ernst og grunnlegger av Ensemble Temporum – et Oslo-basert samtidsensemble. Hun har også vært aktiv i kammermusikkgruppen Fragaria Vesca, med hvem hun i 2015 spilte inn musikk av David Monrad Johansen for SIMAX. Albumet ble nominert til Spellemannprisen i kategorien klassisk. Samme år utga hun også samtidsmusikk av Øyvind Mæland på LAWO, og året etter fulgte hun opp med kammermusikk av Halfdan Cleve – igjen sammen med Fragaria Vesca. I 2024 utkom hennes første soloalbum My Microtonal Piano på LAWO – et kritikerrost prosjekt som har fått bred oppmerksomhet:

«A beautiful and brave new world. This is a disc of terrific imagination and daring, and Yoshida deserves every commendation.» – BBC Music Magazine

Som solist har Yoshida opptrådt med bl.a. Kringkastingsorkestret, Bergen Filharmoniske Orkester, Ensemble Ernst og Barratt Due symfoniorkester. Hun har vært solist ved festivaler som Ultimafestivalen, Festspillene i Bergen, Ilios-festivalen, Impuls Graz (Østerrike), Darmstadt Ferienkurse für Neue Musik (Tyskland) og Engadin Summer Music Festival (Sveits). Som kammer- og ensemblemusiker har hun spilt med blant andre Cikada, Ensemble Ernst, Mimitabu, Lipkind Quartet, Nils Mortensen og Marianne Beate Kielland, AJO Ensemble, Bodø Sinfonietta, Kringkastingsorkestret og Oslo-Filharmonien. Sanae Yoshida er utdannet ved Toho Gakuen School of Music i Tokyo, og kom i 2005 til Norge for å studere med professor Jirí Hlinka ved Barratt Due musikkinstitutt. Senere studerte hun i flere år med professor Håkon Austbø. Hun bor i dag på Nesodden, en kort båttur fra Oslo.

 
 

Photo: Willem Stam

 

Pierre Xhonneux

Selv oppvokst i en musikerfamilie i en region der blåsemusikkens tradisjoner holdes levende, tok Pierre Xhonneux sine studier ved IMEP i Namur og senere i Paris hos Nicolas Baldeyrou. Med et åpent blikk for et bredt musikalsk repertoar, trives han i svært ulike ensembleformer – noe som har ført ham til både ledende festivaler og konsertsaler over hele Europa. I 2009 ble han solist på essklarinett i Liège Royal Philharmonic Orchestra i Belgia, og siden 2015 har han hatt samme rolle i Oslo-Filharmonien. Ved siden av orkesterarbeidet underviser han i klarinett ved Barratt Due musikkinstitutt i Oslo.

 
 

STEFAN HADIJEV

Stefan Hadjiev har markert seg som en allsidig og nyskapende musiker internasjonalt. Utdannet ved Guildhall School of Music and Drama, har han alltid søkt utover det tradisjonelle og forutsigbare, og viet seg til et mangfoldig repertoar – ofte på tvers av sjangre og kunstformer.

Han har nylig høstet strålende kritikker som solist med blant annet Stuttgart Philharmoniker, Staatsorchester Kassel og Southbank Sinfonia i London. Som kammermusiker og solist har han opptrådt på noen av Europas mest prestisjefylte scener, deriblant Wigmore Hall, Barbican Centre, Tonhalle Zürich, Philharmonie Berlin, Konzerthaus Berlin og Herkulessaal i München.

Ved siden av sin klassiske karriere har Stefan alltid hatt en sterk interesse for andre musikalske uttrykk og kunstfelt. Han deltar jevnlig i tverrfaglige prosjekter, og har nylig gitt ut sitt første elektronika-album som del av Klangbox-serien på det Berlin-baserte plateselskapet Feral Note.

Han er også medlem av Wooden Elephant – en akustisk strykekvintett som gjenskaper elektronisk baserte album i sin helhet, som Radioheads Kid A og Björks Homogenic, i form av egne langformede komposisjoner. Ensemblet har opptrådt på festivaler som Verbier, London Jazz Festival, Beethovenfest Bonn, Days Off i Paris, Schleswig-Holstein og mange flere.

Stefan er dessuten medgrunnlegger av 180° – en av Bulgarias mest nyskapende festivaler for eksperimentell musikk og tverrkunstneriske uttrykk.

 
 

OSKAR ABEL VALAND HALVORSEN

Oskar Abel Valand Halvorsen er en pianist og komponist fra Oslo. Han har studert med flere av Norges fremste pianister, deriblant Christian Ihle Hadland på Barratt Due musikkinstitutt og Håvard Gimse på Norges musikkhøgskole. For tiden studerer han i Wien, under prof. Stefan Arnold.  Han er en allsidig pianist som gjerne spiller kammermusikk så vel som solokonserter, i tillegg til å ofte også i disse inkludere egenkomponerte stykker. Han har opptrådt ved flere festivaler rundt om i Europa og i Norge. I januar 2023 var han solist i Rachmaninovs 2. klaverkonsert med Tabita Berglund som dirigent, sammen med orkester fra NMH og Barratt Due. Han er også opptatt av å spille verker av mindre kjente komponister av høy kvalitet, og dette har resultert i konserter med musikk av bl.a. Sigfrid Karg-Elert og Torstein Aagaard-Nilsen. Et foreløpig høydepunkt i denne beskjeftigelsen var en konsert der han fremførte samtlige klaververk av Wilhelm Stenhammar, inkludert de to klaverkonsertene i arrangement for to klaver, på én og samme konsert.

 
 

Foto: Caroline Bittencourt

Guro asheim

Guro Asheim ble født i 1986 og begynte å spille fiolin som 6-åring på kulturskolen i Stavanger. Etter studier ved kammermusikkskolen Edsbergs Slott i Stockholm, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København og Manhattan School of Music i New York flyttet hun i 2013 til Oslo. Som frilanser har hun spilt med orkestre og ensembler i hele Skandinavia og siden 2020 har hun vært ansatt i 1.fiolingruppen i Oslo-filharmonien.

Hun er også en aktiv kammermusiker og med en forkjærlighet for samtidsmusikk spiller hun ofte med ensembler som Oslo Sinfonietta, Ensemble Temporum og Cikada.

 
 
 

Magnus Boye Hansen

Den norske fiolinisten og bratsjisten Magnus Boye Hansen har sin bakgrunn fra Barratt Due musikkinstitutt i Oslo, Universität der Künste i Berlin og Norges musikkhøgskole i Oslo der han har gått for Morten Carlsen, Geir Inge Lotsberg, Axel Gerhardt og Lars Anders Tomter. Foruten sin faste stilling som fiolinist i Kringkastingsorkesteret er Magnus Boye Hansen en aktiv kammermusiker på både fiolin og bratsj og deltar jevnlig på en rekke festivaler i inn og utland. Magnus Boye Hansen er fast medlem av Oslo Stykekvartett og konsertmester i Boyes Cafeorkester. Han har vært kapellmester på en rekke operaproduksjoner, bl.a. Carmen, Cavaleria Rusticana og Orfeus og Eurodice.

Magnus er medgrunnlegger av «Lights Out», et ensemble som utelukkende spiller konserter i absolutt mørke både for musikere og publikum. Siden oppstarten i 2011 har «Lights Out» spilt konserter jevnlig i Norge, Island, Nederland og Tyskland og spilt på festivaler som Stuttgarter Festspiele, Düsseldorf festivalen og Grachten festival i Amserdam. Høsten 2015 var «Lights Out» på turné i USA med konserter ved bl.annet Portland Chamber music festival og Taplin Hall, Princeton.

 
 

GURO PETTERSEN

Guro Pettersen er siden 2016 ansatt som piccolofløytist i Kungliga Hovkapellet ved Kungliga Operan i Stockholm. Et orkester med aner tilbake til 1526 og som deltar i de fleste produksjoner i det som er sveriges nasjonalscene for opera og ballett. 

Guro begynte å spille tverrfløyte med Erling Kvarven i Haugesund Musikkskole som 9-åring og fortsatte med Veronica Annett og Marianne Larsen som lærere lokalt før hun tok sin utdannelse ved Norges Musikkhøgskole og Royal College of Music i London. Sistnevnte fullfinansiert av et generøst stipend fra Doblougs stiftelse. Under utdannelsen og tiden etter frilanset Guro i de største orkestrene i Norge før hun flyttet til Sverige. Samtidig fullførte hun profesjonsstudiet i psykologi ved Universitetet i Oslo i 2016 og har i dag egen hjemmepraksis der hun tar imot pasienter. På fritiden liker hun å jobbe i hagen, drive med tekstilt håndverk og å trene Ashtangayoga. Guro startet i 2008 sammen med Mathias Halvorsen Podiumfestivalen i Haugesund og er glad for å være tilbake etter ca 10 års pause.

 
 
 

Almuth Chylek

Almuth Chylek, født i 1986, viser stor allsidighet som fiolinist. Hun har opptredd som solist med orkestre som Deutsches Symphonie-Orchester Berlin og som konsertmester for ulike orkestre, inkludert Württembergisches Kammerorchester og Bayerisches Kammerorchester. Internasjonalt har hun gjort seg bemerket som kammermusiker, med partnere som Ana Chumachenco og Mischa Maisky. I tillegg deltok hun to år i orkesterakademiet hos Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks.

Hun har hatt solistiske og kammermusikalske opptredener over hele Europa, USA og Canada. I 2015 grunnla hun Duo ASAP, som har revolusjonert violinduogenren gjennom innovative konsertformater på internasjonale scener. Siden september 2019 er hun fast medlem av Munor ensemblet i Haugesund.

Almuth fullførte sine studier ved Musikhochschule München under Prof. Ingolf Turban og Prof. Ana Chumachenco, og videreutviklet sine ferdigheter i Indiana, USA, med et "Excellent Artist Award" hos Prof. Mauricio Fuks. Hun har også deltatt i mesterklasser med Dénes Zsigmondy og Zakhar Bron.

Hun har mottatt flere priser i konkurranser, inkludert en førstepris i "Jugend Musiziert" i Tyskland i 2004, og var finalist i den internasjonale Louis Spohr-konkurransen i 2007. I juni 2016 vant hun og Duo ASAP både førstepris og publikumsprisen ved "Concorso Pietro Argento" i Gioia del Colle, Italia. Det har fulgt flere førsteplasser i internasjonale konkurranser, og hun har urfremført verk spesialskrevet for Duo ASAP av samtidskomponister.

Almuth har også vunnet en pris for en egenkomposisjon for a cappella-kor ved den tyske nasjonale komposisjonskonkurransen for "Jeunesses Musicales". Under studiene var hun stipendiat både hos "Yehudi Menuhin Live Music Now" og Studienstiftung des deutschen Volkes.

 
 

Tobias tellmann

Tobias Tellmann er utdannet fra Musikkhøgskolen i Oslo, samt høyskoler i Basel og Luzern. Fra 1999 til 2003 var han medlem i den polsk-japansk-norske klavertrioen ”un altro trio”, som holdt konserter og vant priser i flere europeiske land. I 2002 ble han ansatt som distriktsmusiker på Voss.

Han kom til Haugesund i 2003 til stillingen som cellist i Munorensemblet som på den tiden het MiRoensemblet. Her er han kammermusiker, pedagog, dirigent, solocellist i Nord-Rogaland symfoniorkester og medlem av Harald Hårfagre kammerorkester. Tobias Tellmann har sitt hovedfokus på den typiske cello- og kammermusikklitteraturen, men han er også begeistret for andre typer konserter og produksjoner Munor er involvert i i samarbeid med en rekke andre utøvere og produsenter innen forskjellige sjangre.

 
 

Hulda Jónsdóttir

Den islandske fiolinisten Hulda Jónsdóttir begynte å spille fiolin allerede som fireåring. Hun har både bachelor- og mastergrad i musikk fra The Juilliard School i New York, der hun studerte under Robert Mann, David Chan og Laurie Smukler.

Siden 2018 har Hulda vært bosatt i København, hvor hun i dag er assisterende gruppeleder for andrefiolinene i Malmö Symfoniorkester. Tidligere hadde hun samme stilling i Det Kongelige Kapel i København. Hun samarbeider jevnlig med blant andre Ensemble Resonanz i Hamburg og det eksperimentelle strykekvintetten Wooden Elephant.

Som 15-åring debuterte hun som solist med Islands symfoniorkester, og har siden vært aktiv som solist og kammermusiker i USA, Mexico, Europa og Asia.

 
 

Sebastian Dankel

Sebastian er født og oppvokst i Haugesund, og begynnte å spille cello da han var 9 år. Han har studert ved Norges Musikkhøyskole under Aage kvalbein og Audun sandvik som lærere. Sebastian har virket som kammermusiker, orkestermusiker og pedagog. Han har spillt med navn som Henning Kraggerud og Janine Jansen. Siden 2022 har Sebastian vendt tilbake til hjembyen og starter arbeid ved Kulturskolen i Haugesund til høsten. 

 
 
 

© Terje Rudi

NIKOLAI MATTHEWS

Nikolai Matthews er en Oslo-basert kontrabassist med hovedfokus på kammermusikk og samtidsmusikk. Han har det siste året turnert med sin strykekvintett wooden elephant til Frankrike, Italia, Tyskland, Sveits, Danmark og Norge. Han har uroppført Håkon Thelins trippelkonsert som solist med Ensemble Allegria, deltatt på et 20-talls uroppføringer i forskjellige konstellasjoner og generelt hatt lite ferie. 

Hovedfokus i inneværende periode kan deles inn i tre hovedkategorier. Kammerorkester gjennom Ensemble Allegria, Kammermusikk gjennom strykerkvintetten Wooden Elephant (www.woodenelephantmusic.com (http://www.woodenelephantmusic.com)) og Produksjon, komposisjon og kammermusikk gjennom Boyes Musikkompani og PODIUMfestivalen i Haugesund. 

Overnevnte har ført til konserter ved Verbier festival, Schleswig Holstein Musikkfestival, Düsseldorf festival, Beethovenfest Bonn, Islandske musikkdager i Konzerthaus Berlin, Kilkenny Arts festival, ANTIGEL festival i Geneve, PODIUM Esslingen, PODIUM Haugesund, Cervo festival, Days off festival i filharmonie du Paris, Rosendal kammermusikkfestival m.m.

Høsten 2022 bød på to albumpremierer med Wooden Elephant ved Beethovenfest i Bonn. Den ene en ballettproduksjon med Ballett am Rhein hvor vi spilte SOPHIE’s album OIL OF EVERY PEARL’S UN-INSIDES. Den andre  Moor Mother’s album Analog Fluids of Sonic Black Holes som ble fremført med Beethovenorkester Bonn og Moor Morher selv. Denne skal spilles inn på plate august 2023.

Videre debuterte jeg som kombinert operasanger og kontrabassist i Haugesund teaters oppsetning av Agatha Christies Og så var det ingen våren 2023. For ikke å snakke om i barneoperaen Måken Manfred.

 
 

Mathias Halvorsen

Mathias Halvorsen studerte med prof. Jiri Hlinka i Oslo og prof. Gerald Fauth i Leipzig. Med Magnus Boye Hansen slapp han nettopp en plate med Sindings fiolinsonater for på Lawo. Kommende plater for 2024 inkluderer On Palestrina (på Inga Margrete Aas og Jan Martin Gismervik), og et album av klaverkonserter for venstrehånd av Ravel og Korngold (med dir. Otto Tausk og Kringkastingsorkestret). Den siste plata ble han nominert til Spellemannsprisen for i 2025.

Siden april 2019 har Mathias Halvorsen turnert med fiolinist Mathieu van Bellen i produksjoner av La Boheme, Tosca og Salome, arrangert kun for fiolin, piano og teksting. De lager selv arrangementene som kombinerer soloister, kor og orkester i en uavkortet versjon for to musikere. La Boheme, innspilt for Backlash Music, fikk strålende kritikker i bl.a. Sunday Times, BBC Music Magazine (Album of the month) og Klassekampen (ett av årets album).

Mathias opptrer jevnlig med Peaches i duoshowet Peaches Christ Superstar, som bl.a. har besøkt Yoko Ono’s Meltdown og Theater der Welt. Han har også arbeidet med regissør og koreograf Laurent Chetouane i flere danse- og teaterstykker, inkludert komedien 'Den Stundesløse' ved Nationaltheatret i Oslo. Mathias skrev også verdens første opera basert på en bok av Agatha Christie ("And Then There Were None"), som hadde premiere 27. april 2023 (Haugesund Teater/Haugesund kammeropera). 

 
 

Harald hårfagre kammerorkester

Harald Hårfagre kammerorkester er et profesjonelt prosjektorkester, det eneste i sitt slag mellom Bergen og Stavanger. Orkesteret står for et stort musikalsk spenn; barokk til impro og folkemusikk, fra urframføring til Vivaldi, fra musikk av de store klassiske mestere til pop/jazz og prosjekt sammen med barn. Orkesteret ble stiftet i 1999 av Nils Økland, og har dermed 25-års jubileum i år. Orkesteret har flere ganger fått skrevet musikk til seg, og i inneværende jubileumsår skjer det nok en gang med urframføring av Dobbeltkonsert for 2 fioliner og orkester komponert av den tyske komponisten og dirigenten Pierre-Dominique Ponnelle skrevet for orkesterets konsertmester sammen med hennes kollega i duoen Duo ASAP, og komponisten kommer for å dirigere.

 
 
 

Kammerkoret bocca & Ive Buch Romme

Kammerkoret Bocca ble startet av dirigent Ive Buch Romme for å gi dyktige, unge korsangere på Haugalandet større musikalske utfordringer. Koret består i dag av 28 sangere i alderen 17 - 50 år. Siden oppstarten i 2010 har koret gitt publikum på Haugalandet en rekke flotte konserter, både alene og i samarbeid med profesjonelle musikere som f.eks. Gjermund Larsen trio, Nils Økland/Sigbjørn Apeland, Harald Hårfagre Kammerorkester, Nord-Rogaland symfoniorkester, tenThing osv. Kammerkoret Bocca har deltatt med suksess i korkonkurranser både internasjonalt (vant sakral klasse i Calella/Barcelona i 2023, vant Franz Schubert-konkurransen i Wien i 2016, vant klassen Folkemusikk i Venezia in Musica i 2014) og nasjonalt (vant klassen Blandakor A i Syng for oss i Bergen i 2012 og tok 2. plass både i Blandakor A og Sakral A i Norgesmesterskap for kor i Trondheim 2021). I 2014 mottok koret Haugesund Sparebanks Kulturpris og siden 2017 har de mottatt fast driftsstøtte fra Haugesund Kommune. Koret har flere ganger blitt tildelt Produksjons- og driftsstøtte for kor på særlig høyt kunstnerisk nivå fra Norges Korforbund. 

Ive Buch Romme har Master i musikkpedagogikk (vokal) fra Norges Musikkhøgskole i Oslo og Master i korledelse (klassisk/rytmisk) ved Det Jyske Musikkonservatorium i Aalborg. Hun jobber til daglig som kordirigent og musikkpedagog på musikklinja ved Skeisvang videregående skole i Haugesund. Her leder hun også musikklinjekoret som flere ganger har framført kirkemusikalske verk som Händels ”Messias” og Mozarts ”Requiem” med orkester og samarbeidet med musikere som Tord Gustavsen og Steve Dobrogosz. Ive har dirigert ulike kor og vokalgrupper siden 1995. I 2008 mottok hun dirigentpris under den internasjonale korkonkurransen i Riva del Garda (Italia), og i 2023 mottok hun dirigentpris under den internasjonale korkonkurransen i Calella/Barcelona (Spania). Ive stiftet Kammerkoret Bocca i 2010 og har vært korets kunstneriske leder siden.

 
 
 

Kompani Haugesund

Kompani Haugesund ble grunnlagt 9. januar 2011 og er et prosjektbasert dansekompani med tilknytning til Haugalandet-regionen. Målet med kompaniet er å samle kreative individer med det primære formålet å tilby distriktet et bedre utvalg av dansearrangementer. Vi ønsker å bidra til et mer variert og nyskapende kulturliv. Kompani Haugesund vil gjøre sitt ytterste for å fremme profesjonell dans og skape en større offentlig arena for dans gjennom verksteder, forestillinger og danserelaterte debatter. Kompaniet vil arbeide for å forbedre forholdene for utøvende dansere i Haugaland-regionen og ønsker, der det er mulig, å rekruttere lokale kunstnere og utøvere innen dans. I de kommende årene vil Kompani Haugesund produsere mange former for dans og arbeide tett med ulike grener av kunst- og næringslivet i Haugalandet. Vårt logo er skapt av Ginungagap. Et av kompaniets mange mål er å tilby kunst- og kulturformer som kan konkurrere med lignende grupper utenfor distriktet. Kompani Haugesund ønsker å spille en integrerende rolle i å bygge bro mellom de som arbeider med ulike former for kunst og kultur, og mellom kunsten og næringslivet. Hensikten er ikke bare å stimulere til samarbeid, men også til utveksling av informasjon og erfaringer slik at Haugalandet kan nyte et bredere utvalg av kunstarter. Vårt arbeid er innovativt og fryktløst, og det er vårt ønske å vise Haugalandets befolkning at dans er kunst, dans er kultur, det er underholdende og kan nytes av alle. Gjennom vårt arbeid ønsker vi å gi noe tilbake til byen som formet og skapte oss.

 
 

Vår Frelsers kirkes kantori og Goos ten Napel

Vår Frelsers kirkes kantori er et kor på plm 35 medlemmer, knyttet til Vår Frelsers kirke. Koret har eksistert i rundt 30 år og har i den perioden fremført store deler av kirkemusikkrepertoaret, med et hovedvekt på Johann Sebastian Bach sine verk. Så har koret fremført flere av hans motetter, matteus-, og Johannespasjonen, juleoratoriet, kantater og h- moll messen. Konsertene har vært gjennomført med internasjonale sangsolister, og i samarbeid med bl.a. Stavanger Symfoniorkester, Valen Vokalensemble, Nivalis Barokk og Barokkanere. Koret har hatt utenlands konserter i Danmark, Spania og Nederland. Koret har en aktiv rolle med å berike det kirkemusikalske liv i Vår Frelsers kirke. Koret ledes av Goos ten Napel, som i 2010 overtok etter Njål Steinsland, korets grunnlegger.

Goos ten Napel er fødd og oppvokst i Nederland, og har sin utdanning fra Konservatoriet i Zwolle. Der studerte han orgel, kirkemusikk og kordireksjon. Siden 1994 har han vært i Norge, og har vært en aktiv musiker. I tillegg til sitt virke som kirkemusiker har han komponert musikk, bl.a.til Suldalspelet 'Syng elvestraum'. Han er utdannet klokkenist og prøver han å være ambassadør for klokkespillet I Vår Frelsers kirke, ett av landets få konsertklokkespill.

 
 
 
 

Martyna Koseckas

Martyna Koseckas musikk springer ut av en dyp interesse for filosofi, fysikk, lingvistikk – og for verdens mytologier og fabler. Hun er en polsk komponist, utøver, dirigent, kurator og forsker innen samtidsmusikk. I prosjektene sine arbeider hun med narrativer, mikrotonalitet, symbolisme og ritualer, ofte gjennom tverrfaglige uttrykk. Hennes kunst speiler rike transkulturelle forbindelser mellom Iran, Polen og Norge – tre land som på ulikt vis har formet hennes liv og virke.

Siden 2023 har Martyna vært stipendiat ved Norges musikkhøgskole i Oslo, hvor hun forsker på minioperaer og kvinnens rolle og behandling i dagens samfunn. Verkene hennes utgis av Donemus Holland og spilles jevnlig på festivaler og scener verden over – blant annet ved Warsaw Autumn, rainy days festival, Ostrava Days og Musikkbiennalen i Zagreb.

 
 
 

Foto: Bjørnhild Gan

Inga Margrete Aas

Inga Margrete Aas er komponist, improvisatør og musiker med bred erfaring i feltet for eksperimentell musikk og samtidsmusikk. Som musiker/improvisatør kan du finne henne sirkel bue-spillende med kontrabass i improduoen Vilde&Inga , støylyd-nytende med viola da gamba i fri folk bandet  O eller kontrapunkt-entusiastisk i det klassiske kammerorkesteret Ensemble Allegria. Disse aktivitetene har blitt dokumentert på et bredt utvalg utgivelser, blant annet: Vilde&Inga - How Forests Think (2020 SOFA MUSIC), O - Firstness (2022 dBUT inter@mbience), Ensemble Allegria - Britten/Hagen/Strauss (2023).
 
Som komponist jobber Aas mest med små besetninger, og skriver musikk i skjæringspunktet mellom klangorientert, akustisk musikk og eksperimentelt musikkteater med filosofiske undertoner. Blant hennes nyeste verk er “Renters rente - et radioresitativ” som handler om økonomisk og eksistensiell gjeld, og er skrevet for pianotrio og 4 radioer, og solo slagverksstykket “3 staged studies for 1 performer” som undersøker både postmothernism (sic) og betingelsene for gjenfødelse, med musikalisert skriving på overhead prosjektor og perkusjon som verktøy for undersøkelser.

Inga har studert kontrabass ved Norges Musikkhøgskole i Oslo og komposisjon ved Högskolan for Scen och Musik i Gøteborg, og bor og virker i Oslo. 

 
 

Victoria Jane Harley

Victoria er danser og koreograf bosatt i Haugesund. Hun er utdannet ved Universitetet i Stavanger, Escola Superior de Dança i Lisboa og Gibney Dance i NYC. Eksempler på arbeid er Mars av Odin Staveland ved Haugesund Teater, Herstad/Berstad med Kompani Haugesund, If One Keeps Walking av Hagit Yakira ved Den Norske Opera & Ballett, Ekko av MOCO ved Kapittelfestivalen, Våken drøm av Vamp og Yngve Sundvor ved Rogaland Teater, L longed for it av Therese Markhus/Ingrid Toogood ved Nasjonalmuseet, Horisont av Anders Engebretsen ved Ravnedans og Sommerfugl i magen av Victoria J. Harley/Marte Hagland ved DKS. Victoria mottok i fjor Rogaland Fylkeskommunes kulturstipend.

 
 
 

Synne Garvik

Synne Garvik (f.93) danser med base i Haugesund. Gjennom improvisasjon utforsker Synne særlig eleganse, det flytende, det utmattende og minimalisme. Hun tematiserer gjerne identitetssøken, og nærhet til egen person og publikum. Synne er medlem av kompani Haugesund og har de siste årene jobbet som danser i prosjekter med live musikk, samt eventprodusent i Haugesund og Oslo. 

 
 
 

Ina Bråstein

Ina Bråstein er en 28 år gammel kvinne fra fastlands Karmøy. Hun har sin danseutdanning fra Kunsthøgskolen i Oslo, Universitetet i Stavanger, og har ellers studert i Island, og vært virksom danser i både Oslo og Nord Norge, mer spesifikt i Lofoten. Til nå har hun jobbet med store koreografer som Ina Christel Johannesen, og lokale koreografer som Mia Habib. Utenom dans har Ina jobbet som anleggsgartner og bibliotekar, men for øyeblikket jobber hun som danselærer på Skeisvang videregående skole, med base som frilanser i Haugesund. 

 
 

Øyvind Mæland

Etter klaverstudiene ved Barratt Due musikkinstitutt med Jiri Hlinka, studerte Øyvind Mæland komposisjon med bl.a. Kruse, Thommesen, Frounberg og Hellstenius ved Norges musikkhøgskole. Han har også deltatt i mesterklasser med komponister som Aperghis, Furrer, Billone, Ferneyhough, K. Lang og Czernowin.

Han skriver ofte for stemme og for ensembler, og han har samarbeidet med musikere og ensembler som Håkon Austbø, Marco Fusi, Hans-Kristian Kjos Sørensen, Jennifer Torrence, Ellen Fallowfield, Stine Motland, Neue Vocalsolisten Stuttgart, Pinquins, Oslo strykekvartett, Kairos Quartett, Uusinta Ensemble, Aksiom, Bit20, Telemark kammerorkester, Ensemble Ernst, Bodø sinfonietta, Oslo sinfonietta og Stavanger Symfoniorkester. Han har blitt framført en rekke ganger ved festivaler som Ultima, Borealis and Oslo kammermusikkfestival. 

Av større verker kan nevnes hans nesten 2 timer lange opera Ad undas – Solaris Korrigert (basert på Øyvind Rimbereids dikt Solaris Korrigert), som ble satt opp ved Den norske opera i 2013, med Lisa Lie som regissør.

En rekke av Mælands verker er spilt inn på plateselskapene Lawo, Fabra og Geiger.